Arbetet som domstolshandläggare – mötet med människor

handläggare

Hej! Jag heter Morgan och arbetar som domstolshandläggare här på Södertörns tingsrätt. Det har jag gjort sedan år 2010.

Vad gör en domstolshandläggare?

Som domstolshandläggare behöver man inte ha någon juridisk universitetsutbildning, även om man använder sig av juridik i vardagen. Istället gör man det mesta av det praktiska arbetet på domstolen som inte kräver en juristutbildning. Vi handlägger olika typer av mål, bokar ut möten och förhandlingar med advokater, och inte minst, har kontakt med allmänheten. Dessa är några bland en uppsjö av varierade arbetsuppgifter.

Vilka frågor kan vi svara på?

När man arbetar som domstolshandläggare möter man en otroligt stor mängd människor dagligen, både via telefon, mejl och inte minst personligen då de kommer hit till tingsrätten. Många av dem man möter är i en väldigt jobbig och stressad situation. De flesta människor som har med oss på tingsrätten att göra har inte önskat det själva. De kan till exempel ha blivit utsatta för brott, påstås ha gjort något brottsligt eller kanske håller på att förlora vårdnaden om sina barn. Dessutom har de förmodligen aldrig haft med en domstol att göra innan och vet därför inte hur saker och ting fungerar, vilket bidrar till ytterligare stress. Det är därför inte konstigt att inte alla är på sitt bästa humör, eller ens trevliga. En stor del av mitt yrke, och den viktigaste delen för mig personligen, är att där visa dessa personer att tingsrätten är till för även dem. Tingsrätten är till inte för att någon överordnad, som staten, ska försöka kontrollera dem. Tvärtom! Tingsrätten är till för medborgarna. Alla medborgare ska känna att de kan vända sig till oss och känna att de kan få svar på sina frågor och farhågor. Vi kan inte alltid hjälpa alla de som dagligen kontaktar oss, men de ska alltid känna sig hörda och mänskligt bemötta. Till hjälp med att svara på alla frågor har vi ställt samman en lathund med svar på ofta ställda frågor. Den finns också på tingsrättens hemsida.

Vanliga frågor och svar – Södertörns tingsrätt (domstol.se)

Hur bemöter vi de människor som vi har kontakt med?

Vi på Södertörns tingsrätt har länge arbetat med just den här frågan, nämligen bemötande. Vi strävar efter att alltid uppträda vänligt och respektfullt. Det är mycket viktigt att ha det som ett konstant pågående arbete för att alla ska känna sig bra bemötta. Det är lätt att man som anställd vid en domstol blir aningen luttrad men det är därför extra viktigt att påminna sig själv att vi arbetat med människor; att allt man läser och hör endast är påståenden från den andra parten och det alltid finns en annan människa och med en annan berättelse på andra sidan. Att uppträda respektfullt är därför A och O. Om man visar empati och medmänsklighet till den andra parten så brukar de känna sig bra bemötta och hörda, även om man inte kunde lösa deras problem just den gången.
Det är väldigt givande att dagligen få träna på att visa denna medmänsklighet. Det är något jag tror vi alla kan visa varandra mera i samhället.
Tack för du tog dig tid och läsa om min vardag på arbetet, och kontakta mig gärna om du har några fler frågor om yrket. Fler blogginlägg om en handläggares vardag kommer att följa så småningom.